torsdag 30. april 2015

Klar for VUC 50km!

Det blir et litt kortere innlegg denne gangen. Tenkte jeg skulle dele litt tanker og forberedelser før Vestfold Ultra Challenge som går av stabelen om 2 dager. Det er et ganske krevende ultraløp med mye "blåsti" og kupert terreng. Jeg skal løpe distansen 50 km, eller nærmere 52 er det vel. ;) Den distansen har rundt 1500 høydemeter stigning totalt så her gjelder det å spare på kreftene.


Pakkliste


For å komme meg til der løpet starter, Hvitstein stadion i Holmestrand, tar deg meg hele 5-10 min med bil og det er digg! Jeg liker kortreiste konkuranser. Så å pakke for den reisen blir jo litt søkt :-P Når det gjelder løpet er det en annen sak. Jeg skal jo tross alt labbe (løpe) rundt i skauen en 6-8 timer, så da bør man helst være litt forberedt. Hvertfall om man har lyst på en fin opplevelse.




Jeg kommer til å gå en energidrikk som heter Tailwind (http://www.tailwindnutrition.se/) som jeg har god erfaring med fra trening. Som de sier selv: "All you need, all day. Really." Den inneholder de stoffer og kalorier som kroppen trenger over lang tid med aktivitet. Jeg kommer til å satse på å få i meg ca 250 kcal per time (som er rundt det kroppen klarer å ta imot, selv om det kun vil være rundt halvparten av det jeg faktisk kommer til å forbrenne). Dvs at jeg må drikke 750 ml Tailwind i timen for å få i meg det jeg skal.

Som dere ser på bildet har jeg 4 såkalte "soft flasks" fra Salomon som jeg liker godt i kombinasjon med drikkevesten av samme merket. To flasker vil være i lommene foran så de enkelt kan sippes fra uten å ta de ut. De to andre kommer jeg til å ha i lommene bak på ryggsiden av vesten. Disse er hver på 500 ml, så jeg må tømme en hvert 40 min. Hvis jeg bruker 8 timer blir dette 12 slike halviters flasker!

Det er mulig å fylle på drikke to steder på 52 km løypa. Så hvis jeg fyller de før start samt på disse to stasjonene, blir det 12 flasker. Nå er det litt knot å drive å blande masse pulver og greier uti skogen der, så da kom jeg på en smart ide. Ved siden av de fire halvlitersflaskene er det en liten på 125 ml, så jeg tenkte å fylle opp den med ekstremt konsentrert energidrikk. Dvs den vil ha pulver nok til 8 halvliters flasker. Tanken da er at når jeg skal fylle på en tom flaske på drikkestasjon i skogen, så tar jeg først en åttende del av innholdet i den lille flasken og spruter forsiktig ned i den store for så å etterfylle med vann fra drikkestasjonen. Repeate til alle fire flaskene er fylt. Repeate på neste drikkestasjon også.

I tilleg har jeg med litt ekstra snacks, et par poser nøtter og en snickers som jeg sikkert vil sette pris på etterhvert. :-) Annet som kan være nyttig å ha er sportsteip i tilfelle gnagesår, vaselin for utsatte steder med "gnissing", smertestillende, tigerbalsam, nødteppe, 200-lapp og litt papir som kan være gull verdt om trangen skulle bli for stor.


Forhold


Klær og sko er jo også en fordel, selv om det hadde jo vært litt sjef å fullføre et ultraløp naken uten sko. :-D Tror vi leger den død med en gang! Værmeldinga ser ikke så værst ut, med opphold og litt sol, selv om det blir kaldt fra start kl 08:00 med 2 grader, så blir det nok riktig så fint utover dagen. Men jeg kommer nok til å ha med en tynn jakke og en buff og kanskje noen tynne hansker i minste fall for ikke fryse ræva av meg i starten. Blir nok fort litt luftig oppover mot Hvittingen også.

På beina skal jeg ha Saucony Peregrine 5 som jeg har testet en del de siste par ukene. Jeg liker de veldig godt! Aggresiv såle under som gir godt grep i de aller fleste typer terreng. Den har litt mer beskyttelse en en vanlig asfalt sko, med blant annet rockplate hvis man skulle tråkke på noe spisst. Disse egenskapene kommer godt med på de tidvis veldig tekniske partiene. Siden endel at løypa også vil gå på hardpakket grus er det fordel at det også er endel demping i denne skoen. Spesielt siste del av løpa som er noen km på asfalt vil jeg nok sette stor pris på akkurat det.







Spent som fy!


Så må jeg si til slutt at jeg er utrolig spent! Jeg er ikke redd for distansen eller at jeg ikke kommer til å klare det, for det veit jeg at jeg gjør. Om det så blir krabbende i tussmørket! Men jeg er spent på hvordan det vil føles å presse kroppen over så lang tid. Hvordan vil det føles etter 45 km i skogen? Hvordan vil jeg reagere på å virkelig gå så dypt ned i kjelleren som jeg aldri har vært før. For det regner jeg med at jeg må på slutten. Jeg gleder meg faktisk! Kall meg gjerne kokko, men det er på slike tidspunkt man virkelig kjenner på det å leve. Setter liver i perspektiv. For å få en real opptur trenger man å kjempe seg gjennom en real nedtur først. Å for en opptur det blir når målstreken nærmer seg og medaljen henger rundt halsen!

Er det rart jeg gleder meg!? Utfordre deg selv! Gjør noe sinnsykt! Gå ut av komfortsonen! Kjenn litt på livet! Du dævver ikke av å bli sliten!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar